was successfully added to your cart.

Převzali jste firmu či nové oddělení?

  • 1
  • 28.7.2014

inkona knihaAKTUALITA

Převzali jste firmu či nové oddělení?

Pracovali jste ve společnosti a postupně jste postupovali ve struktuře firmy, až jste se dostali do vedení? Zdědili jste firmu po rodičích? Co teď? Jak začít? Jak se co nejrychleji zapracovat? Hlavně – jak to všechno zvládnout a uspět?

Kdo se nejčastěji stává novým vedoucím?

Člověk, který má velmi dobré analytické schopnosti, to znamená, že rozumí odborné stránce firmy, je typem, se kterým se nejčastěji setkávám, a to právě u kurzů sebeprezentace či mluveného projevu a rétorických dovedností. Rozumí odborným věcem, ale neumí se prodat, prodat firmu či prezentovat se na veřejnosti. Potřebuje se v tomto zdokonalit.

Dále jsou to nejváženější členové týmů, zaměstnanec, který měl „zlepšovací“ nápad, učitel, jenž nečekaně musel nastoupit na místo svého vedoucího, asistentka či zástupce vedoucího, který musel opustit firmu z organizačních důvodů, protože jeho zaměstnavatel v době ekonomické krize chtěl ušetřit finanční prostředky.

Jak začít v takové situaci a nad čím by bylo dobré se zamyslet?

•    Nejdříve se zastavit a vyrovnat se s novou situací. Rozhodně je to velká a rychlá změna. Chce to nějaký čas.
•    Veďte vnitřní dialog, uvědomte si, že především řešíte úkol.Neberte si to osobně. Lépe najdete kroky, když emoce ponecháte stranou.
•    Hledejte kroky k dosažení cíle, to znamená toho, co se od Vás v dané pozici očekává.

Poskládejte si myšlenky a ptejte se sami sebe! Jak náročná je situace a jak o ní přemýšlíte vy? Zamyslete se, jaké zdroje znalosti, schopnosti, dovednosti máte k dispozici. Napište si seznam lidí, se kterými můžete spolupracovat či se na ně obrátit pro radu, promyslete si a zmapujte možnosti financování, zvažte časovou náročnost svých nových kroků.

Jak si stojím v nové funkci? Udělejte si inventuru (lze i prostřednictvím kouče)

•    Proč jsem v této pozici?
•    Co umím skutečně dobře a mohu to hned začít v nové funkci využívat?
•    Jaké jsou moje slabiny? Jak s nimi naložím? Budu je delegovat na lidi, kteří je zvládají lépe než já?
•    Nakolik si opravdu uvědomuji, co mě čeká?
•    Co v nové pozici získám?
•    Co v nové pozici mohu ztratit?

Závěrem:
Když už jste neměli čas a šanci se na novou pozici připravit, učte se za pochodu. Navštivte konference z vašeho oboru, sledujte odborné články, zapojujte se do odborných diskusí na internetu, promluvte si se zákazníky, vytvořte „učící se“ prostředí – pochvalte zaměstnance, kteří přicházejí se zajímavými informacemi. Hodnoťte projekty, na kterých pracují zaměstnanci či Váš tým, a diskutujte o nich. Rozeberte, v čem jsou úspěšné a v čem neúspěšné.

Moje doporučení:
Hledejte pro sebe inspiraci v jiných oborech, důvěřujte sami sobě – možná Vás dosadil někdo, kdo ve Vás opravdu věří a dává Vám tak šanci zkusit něco nového a rozvinout Vaše schopnosti. Určitě pár věcí nezvládnete tak, jak byste si ideálně představovali, ale rozhodně je to pro Vás dobrá příležitost. Využijte mentora, zkuste kouče pro ujasnění si strategie (někdy i identity), čtěte, buďte vnímavý/á a hlavně naslouchejte lidem, vyplatí se Vám to více než jenom mluvit. Jděte na kurz managementu či různé komunikační kurzy. Potkáte lidi, kteří můžou být na tom podobně jako Vy.

Doporučujeme kurzy:

  • Komunikace mezi nadřízeným a podřízeným 26.8.2014 – letní, 24.9.2014
  • Individuální koučování (téma: komunikace s týmem, využití osobních kvalit jednotlivých členů týmů, strategie týmu, posílení osobních kvalit jako vedoucího skupiny)

Zdroj: Blog osobního rozvoje „Chci změnu„, autor: Ing. Z.Tomaidesová

Share Button