was successfully added to your cart.

Máte už plné zuby strachu z mluveného projevu?

  • 2
  • 4.5.2014

inkona knihaAKTUALITA

Máte už plné zuby strachu a úzkosti z mluveného projevu?

Vyčerpává vás, že v sobě neustále bojujete s trémou a stresem z vystoupení na veřejnosti? Prožíváte nepříjemné pocity na jednáních a obáváte se jich? Odmítáte jakékoliv prezentace či vystoupení před lidmi?

Příběh č. 1 ze života – energický tatínek. Problémy při jednání s klientem.

Měla jsem klienta, který byl obchodníkem. Práce obchodníka vyžaduje častý koRodič a dítěntakt se zákazníkem, ať už osobní, telefonický, či písemný. Jeho největším problémem byla tréma, která se projevovala zčervenáním, lehkou koktavostí, a to zejména při jednání s novým klientem či při setkávání s novými lidmi. Velmi mu to vadilo a chtěl s tím něco udělat.

Čím více o tom přemýšlel, zjistil, že tato jeho obava či úzkost začala v dětství, kdy jako nejstarší ze sourozenců vždy, když chtěl doma mluvit u stolu, od táty slýchával: „Když mluví starší, děti musí mlčet.“ Tyto věty se opakovaly několikrát, i s příslušným tónem. V klientovi se vytvořilo přesvědčení, že když on mluví k někomu, bude se mu dotyčný smát, zesměšňovat ho, nebo ho bude okřikovat.

To je vlastně to, co mu brání chodit na více jednání, a důsledkem je, že nevydělává tolik peněz, kolik by chtěl. Rozhodl se s tím něco udělat a odstranit tento „emoční zážitek“.

Příběh č. 2 ze života – příběh holčičky, dnes paní ve středních letech. Strach z prezentace na veřejnosti.

Strach a úzkost dost často pocházejí z nějakého zážitku z dětství nebo se v průběhu života „vyvinuly“ z nějaké situace. Nevědomě projektujeme do projevů nějaké naše situace: např. typu „Jsi milá holčička, buď hodná a drž se stranou.“, dále situace ze školy, kdy nás učitelé okřikovali nebo spolužáci zesměšňovali. Cílem různých technik (např. NLP) je pochopit naše emoční nastavení, příčinu našich potíží, abychom zvládli současné situace a aby už v našich pocitech nezabíraly místo.

život_radost

Vítězství nad strachem.

Závěrem:

Někdy si stačí s někým, komu důvěřujeme, promluvit o svých pocitech a obavách. Někomu zase pomáhá vžít se do těch negativních pocitů, popsat je – kdy se cítím špatně, co se se mnou děje, kdy se cítím jako v pasti nebo mě napadají myšlenky typu „nejsem dost dobrý“. Např. v deníku využít intuici, jenom psát bez hodnocení a přemýšlení, zda to má, či nemá logiku.

Následně si opět text přečíst a najít pro sebe informace, čím to je, že prožívám takové pocity. Symbolicky po pochopení situace pak papír roztrhat a rozloučit se s tím pocitem. Zkuste si to, pokud se na to cítíte, nebo oslovte odborníka-terapeuta, který Vám s tím pomůže.

Doporučení:

ukončím citátem od Susan Jeffersové: „Překonávat strach je méně děsivé, než žít s podvědomým strachem pramenícím z pocitu bezmoci.“  Využít můžete taky i koučování. Nejbližší termín kurzu  – Zvládání trémy při mluveném projevu najdete v části – kurzy pro veřejnost. Přihlásit se můžete viz. níže. Aktuální termíny otevřených kurzů najdete v části kurzy pro veřejnost„.

Hodně klientů využívá individuální přístup, protože je rychlejší a efektivnější:), a to formou koučování či Skype koučinku.

Dotazy: Ing. Z. Tomaidesová, e-mail: tomaidesova@edux.cz nebo tel. č. 723 916 559.

.

Share Button