was successfully added to your cart.

Jak zvládnout trému

  • 1
  • 11.7.2017

inkona knihaAKTUALITA

Jak zvládnout trému?

Jak zvládnout trému?

Je jako zlobivé dítě visící mámě na ruce, jako netaktní kamarád, který nás před obecenstvem nevědomky zesměšní, je jako neviditelná bariéra mezi námi a naším publikem. Naše stará známá tréma! Ubírá dech, laškuje s naším hlasem, který kolísá a v ten okamžik bychom i přísahali, že ani není náš. Potí se nám kvůli ní ruce, ba dokonce i celý obličej a všechno to, co jsme chtěli před publikem říct zkrátíme na minimum – oželíme vtipné pasáže, vynecháme zajímavé části…jen abychom už měli proslov za sebou a doma hezky v bezpečí si mohli lízat rány.

Jak zvládnout trému? Osvědčené tipy, jak „nakopat trémě zadek“businessman-796656_1280 (2)

Existuje řad více či méně osvědčených způsobů, jak se trémy z vystupování nadobro zbavit nebo ji alespoň omezit. Zvládání trémy není nemožné! K trémě se váže spousta slov – fobie, děs, úzkost, strach, starost a dnes velice módní slovo stres...co se naučit tohle všechno držet na uzdě?

Pokud je tréma něco s čím neustále zápasíte, zavolejte a rádi Vám poradíme, jakou formu přípravy zvolit.

Dotazy: Ing. Z. Tomaidesová, tel. č. 723 916 559 nebo e-mail: tomaidesova@edux.cz. 

Pár tipů z praxe….

• Zakotvěte v klidných vodách
– jde o to si během prezentace navodit pocit pohody a klidu, oblíbenou metodou pro to je ta s názvem kotva,
– metoda kotva pochází z NLP/neurolingvistické programování, kdy si krátkým cvičením před prezentací přivodíte dobré a uklidňující pocity (kotva se vytváří s časovým předstihem, aby se vybudovalo propojení v mozku – hned nefunguje).

Touto metodou si kolem sebe můžete vytvořit bezpečnou bublinu, ve které celou prezentaci odpřednášíte snáz a tréma nebude mít šanci. Existují i další podobné techniky jako třeba vizualizace nebo nastavení filtru, rozhodně je zkuste.

• Těžce na cvičišti, lehce na bojišti aneb cvičte a trénujte proslovy doma!
– zvládání trémy může být o něco snadnější v případě, že budete doma proslovy trénovat. Projev si připravte, vymyslete jeho strukturu, připravte si velmi důležité úvodní oslovení, zkuste si ho před menším publikem, poproste přátele o zpětnou reakci, nahrávejte se na kameru a pak svůj proslov zhodnoťte. Vedli jste jej vy a nebo vaše stará známá tréma?

• Dýchejte! 
– pěkně nDáma přemýšlí nad prezentacíádech, výdech, nádech, výdech…že vám to připomíná spíše porod? Ona jej tréma z proslovu tak trochu dělá. Správné dýchaní vám nejenže přivede kyslík do mozku, nýbrž se jím i uklidníte. Takže nádech, výdech… a počítejte – tímto odvedete svoji pozornost od stresu.

• Najděte příčinu trémy, využít můžete i osobní koučink.

• Navštivte kurz, ve kterém nebudete na zvládání trémy sami.

• Oblečte se do něčeho hezkého!
-výrazně pomoct si můžete už tím, že si na sebe vezmete něco slušivého, v čem se zároveň cítíte velmi dobře. Takže pokud máte v šatníku oblíbený červený svetr, ve kterém vás každý chválí…OBLEČTE SI HO!

Jak a proč najít příčinu trémy?

Odkud tréma přichází? Z různých míst a zákoutí našeho já! Tréma vzniká, když se sami sebe začneme tázat, ať už vědomě nebo ne. Když začneme vnášet pochybnosti do toho, co děláme, když trpíme přehnanou domýšlivostí a fantazií, kdo si o nás bude co myslet…budete se divit, ale za vašimi problémy s trémou mohou stát vaše zážitky z dětství, strach z neznáma, nízká sebedůvěra, reakce rodiče na vaše vystoupení na besídce…nalezení příčiny je podstatným krokem ke zmírnění trémy.

A co vy a tréma? Dotazy k firemním tréninkům či individuální výuce volejte na tel.č. 723 916 559 paní Ing. Z. Tomaidesovou.

Doporučujeme kurzy:

3,500 Kč Objednat

 

.

Share Button