was successfully added to your cart.

Jak si uchovat v sobě energii?

  • 1
  • 21.5.2014

inkona knihaAKTUALITA

Jak si uchovat v sobě energii?

Syndrom vyhoření má mnoho symptomů. Některé jsou zřejmé, některé méně. K zjevným příznakům patří únava, podrážděnost, záchvaty úzkosti, ztráta chuti k jídlu, možný přírůstek hmotnosti v důsledku nedostatku pohybu nebo přejídání se v reakci na stres. Tyto symptomy mohou mít velmi vážný dopad na zdraví jedince. Mohou vyústit v depresi, úzkost a různé fyzické obtíže. Pokud přetrvává delší dobu, může způsobit i závažné onemocnění.

Vlastní syndrom vyhoření předchází několik varovných příznaků. Nejprve se jedinec dostává do fáze, kde stres začne ovlivňovat pracovní nasazení a přináší různé drobné psychické i fyzické obtíže. Tím začíná bludný kruh – jedinec pracuje déle, aby vše zvládl, a tím se prohlubuje únava i stres.

Čím dřív poznáte, jakému nebezpečí vlastně čelíte, tím snazší bude náprava situace. Nejběžnější způsob, jak se syndromu vyhoření zbavit, je opustit svou práci. V raných stadiích ovšem existuje celá řada způsobů, jak s tímto syndromem bojovat i bez podání výpovědi.

Ze všeho nejdřív musíte zjistit, co přesně způsobuje vaše pocity. Projevuje se i „pocitem“ osobního vyhoření. Pojďme se podívat na nejjednodušší situaci: syndrom vyhoření vzniká především tím, že pracujete příliš tvrdě a příliš mnoho hodin, z vlastní vůle. Tuto situaci občas řeší každý z nás. Pokud pracujete příliš tvrdě a začnete pociťovat příznaky vyhoření, je nutné v pracovním tempu zpomalit.

Pokud jste schopni si své obtíže připustit jste stále ještě schopni vyhoření čelit, je nejjednodušší zjistit, kolik dovolené si můžete vzít, a strávit tento čas odpočinkem a relaxací. Rozhodně si nenoste práci s sebou domů. Pokuste se ze zaměstnání po skončení pracovní doby odejít domů včas – pokud vám to činí potíže, stanovte si nejprve jeden den, kdy odejdete na konci vymezené pracovní doby, pak to zvyšte na dva dny a takto postupně na celý pracovní týden. Ujistěte se, že odpoledne či večer strávíte relaxací, ať už se jedná o návštěvu kina, aktivity s rodinou, procházku, oblíbený sport či večer strávený s dobrou knihou.

Úplně jiná situace nastává, pokud je vyhoření způsobené stresem nebo frustrací. V tom případě je to obvykle vnější síla, která způsobuje, že se necítíte dobře. Příliš náročný nadřízený, víc práce, než můžete zvládnout, hrozící výpověď – to vše s sebou přináší nemalou dávku stresu. Náročný šéf je tvrdý oříšek a často může být jediným řešením odchod ze zaměstnání.

Nicméně nikdy není na škoda nejprve věc s nadřízeným prodiskutovat a pokusit se vytvořit produktivnější pracovní vztah. Pokud máte více práce, než můžete zvládnout, protože ve firmě je málo zaměstnanců, musíte se naučit, jak lépe organizovat svůj čas. Jedna osoba nemůže zvládnout práci pěti lidí, i když se o to snažíte. Budete muset přijít na to, co je nejdůležitější, stanovit si priority a svůj pracovní čas uspořádat co nejefektivněji. Také byste měli být v klidu a nezapomenout, že i nové zaměstnání může být řešením vašich problémů.

Pokud máte pocit, že jste v podobné situaci nebo pociťujete některé symptomy začínajícího vyhoření, navštivte kurz Prevence syndromu vyhoření dne 18.6.2014 – aktuální termíny najdete v částikurzy pro veřejnost, který vám zážitkovou formou pomůže najít v sobě zdroje energie a naznačí cestu, jak ze současné situace ven.

V poslední době se toto školení stává častým pro firemní klienty  (formulář) nebo je častým tématem pro osobní koučování. Sjednejte si nezávazné setkání ohledně využití možnosti koučování na tel.č. +420 723 916 559 nebo zašlete e-mail: info@edux.cz.

Doporučujeme: Glosář - pojmy a slovíčka související se syndromem vyhoření např. eustres, distres, techniky NLP atd.

Share Button