was successfully added to your cart.

Jak poskytovat zpětnou vazbu?

  • 2
  • 16.5.2014

inkona knihaAKTUALITA

Jak poskytovat zpětnou vazbu?

Prožili jste nějakou situaci v práci či doma, kdy vás někdo kritizoval? Případně Vy potřebujete někoho zkritizovat? Začínáte na pozici nového vedoucího a potřebujete dávat zpětnou vazbu podřízeným? Pár tipů k zamyšlení by se Vám mohlo hodit.

Zpětná vazba je hezký, až neutrální výraz pro kritiku. Podobně šikovná je i formulace pro slabé stránky – můžeme je pojmenovat jako rezervy. Je to pozitivnější a rozhodně to více motivuje a lidi tolik nerozhodí.

Když už poskytujete zpětnou vazbu, co je dobré si uvědomit

1.) Typ člověka. Je-li to někdo velmi aktivní, jděme přímo k zpětné vazbě, tj. stručně, jasně a srozumitelně. Patří-li k přátelskému typu, buďte laskavý ve svých formulacích, ale soustřeďte se na výsledek. Člověk, který je kreativní – ukažte mu další možnosti, jak dělat věci jinak.pan_pani_koucink
2.) Způsob. Využijte všechny možnosti. Auditivní – popište situaci slovně/verbálně. Pokud jste v nadřízené pozici, můžete využít i písemnou formu a kinestetickou, tj. způsob, který pomůže naučit se věci dělat jinak.
3.) Jděte přímo na „věc“. Pokud budete formální a budete situaci různě popisovat, protože je i Vám samotným nepříjemná, jenom ji zhoršíte.
4.) Zpětná vazba je skvělá, pokud je oboustranná. Vy něco řeknete a na to reaguje druhá strana – jde o vzájemnou komunikaci.
5.) Dávejte zpětnou vazbu průběžně a častěji, ne až po delší době, kdy už věci půjdou těžce napravit nebo je situace „krizová“, zejména pokud jste ve vedoucí funkci.
6.) Nejsme dostatečně konkrétní. Po zpětné vazbě se zkusme dobrat i praktických kroků, jak situaci změnit či zlepšit. Jde nám o zlepšení, a ne o popovídání si.
7.) Využívejme zpětnou vazbu i v pozitivních situacích, kdy se nám něco líbí, kdy někdo v tom, co dělá, je úspěšný. Pak zmizí nálepka, že zpětná vazba je pouze negativní.
8.) Myslete na hodnotu a důstojnost člověka, se kterým jednáte.
9.) Zpětnou vazbu / kritiku si nepleťme s pochvalou.

Závěrem:
Další pomůckou k tomu, jak někoho „kritizovat“ a přitom ho nerozladit (emočně ho „nerozložit“), je velké umění. Stojí za námahu si to trénovat. Právě asertivita je tou vhodnou cestou. Navštivte workshop  „Asertivní komunikace“ nebo  „Komunikace mezi nadřízeným a podřízeným“ a trénujte vhodné formulace. Pokud není aktuální termín v kurzech pro veřejnost, rádi připravíme firemní trénink.

Dholka_bublinaoporučení:
Jaká by měla být „ideální kritika“? Objektivní, dobře míněná, pomocná ruka, dobře míněná rada, posilující sebevědomí, motivace k lepší činnosti a u podřízených i motivace k výkonnosti a hlavně konstruktivní. Pak je v konečném důsledku vlastně prospěšná. Mějme na paměti, že kritika někoho blízkého je náročnější a člověk je zranitelnější. Lehčí je pro nás kritizovat cizí lidi.

Mysleme taky na budoucnost vztahů. „Ten má právo kritizovat, kdo má odvahu pomáhat.“ (Abraham Lincoln)

Dotazy ke kurzům:

Ing. Z. Tomaidesová, tel. č. 723 916 559, e-mail: tomaidesova@edux.cz.

Doporučujeme tyto tréninky:

 

.

Share Button