was successfully added to your cart.

Jak na sobě poznat, že přichází syndrom vyhoření?

  • 1
  • 30.7.2014

inkona knihaAKTUALITA

Jak na sobě poznat, že přichází syndrom vyhoření? Burn – out

Cítíte se unaveni?  Pociťujete nechuť k jídlu? Podrážděně reagujete na své okolí? Máte pocit, že cítíte osobní vyhoření? Syndrom vyhoření aneb syndrom vyhasnutí má mnoho podob.

„Přirozeností všech jevů je měnit se v každém okamžiku, naznačuje nám to, že všechny jevy postrádají schopnost trvat, postrádají schopnost být stále stejné“, Dalajlama

K nejčastějším patří únava, podrážděnost, záchvaty úzkosti, ztráta chuti k jídlu, možný přírůstek hmotnosti v důsledku nedostatku pohybu nebo přejídání se v reakci na stres. Tyto symptomy mohou mít velmi vážný dopad na zdraví jedince. Pokud přetrvává delší dobu, může způsobit i závažné onemocnění.

Než dorazí k nám syndrom vyhoření aneb burn out….varovné příznaky

Vlastní syndrom vyhoření předchází několik varovných příznaků. Nejprve se jedinec dostává do fáze, kde stres začne ovlivňovat pracovní nasazení a přináší různé drobné psychické i fyzické obtíže. Tím začíná bludný kruh – jedinec pracuje déle, aby vše zvládl, a tím se prohlubuje únava i stres. Čím dřív poznáte, jakému nebezpečí vlastně čelíte, tím snazší bude náprava situace. Nejběžnější způsob, jak se syndromu vyhoření zbavit, je opustit svou práci. V raných stadiích ovšem existuje celá řada způsobů, jak s tímto syndromem vyhoření bojovat i bez podání výpovědi.

Ze všeho nejdřív musíte zjistit, co přesně způsobuje vaše pocity. Pojďme se podívat na nejjednodušší situaci: syndrom vyhoření vzniká především tím, že pracujete příliš tvrdě a příliš mnoho hodin, z vlastní vůle. Tuto situaci občas řeší každý z nás. Pokud pracujete příliš tvrdě a začnete pociťovat příznaky vyhoření, je nutné v pracovním tempu zpomalit.

cviceni_zenaPokud jste schopni si své obtíže připustit a jste stále ještě schopni vyhoření čelit, je nejjednodušší zjistit, kolik dovolené si můžete vzít, a strávit tento čas odpočinkem a relaxací. Rozhodně si nenoste práci s sebou domů.

Pokuste se ze zaměstnání po skončení pracovní doby odejít domů včas – pokud vám to činí potíže, stanovte si nejprve jeden den, kdy odejdete na konci vymezené pracovní doby, pak to zvyšte na dva dny a takto postupně na celý pracovní týden.  Ujistěte se, že odpoledne či večer strávíte relaxací, ať už se jedná o návštěvu kina, aktivity s rodinou, procházku, oblíbený sport či večer strávený s dobrou knihou.

Čím je způsobeno vyhoření? Stres?

Úplně jiná situace nastává, pokud je vyhoření způsobené stresem nebo frustrací. V tom případě je to obvykle vnější síla, která způsobuje, že se necítíte dobře. Příliš náročný nadřízený, víc práce, než můžete zvládnout, hrozící výpověď – to vše s sebou přináší nemalou dávku stresu. Náročný šéf je tvrdý oříšek a často může být jediným řešením odchod ze zaměstnání. Nicméně nikdy není na škody nejprve věc s nadřízeným prodiskutovat a pokusit se vytvořit produktivnější pracovní vztah. Pokud máte více práce, než můžete zvládnout, protože ve firmě je málo zaměstnanců, musíte se naučit, jak lépe organizovat svůj čas. Jedna osoba nemůže zvládnout práci pěti lidí, i když se o to snažíte. Budete muset přijít na to, co je nejdůležitější, stanovit si priority a svůj pracovní čas uspořádat co nejefektivněji. Také byste měli být v klidu a nezapomenout, že i nové zaměstnání může být řešením vašich problémů.

Kaizen_ebookObáváte se, že můžete vyhořet?

Pokud máte pocit, že jste v podobné situaci nebo pociťujete některé symptomy začínajícího vyhoření, navštivte workshop Prevence – syndrom vyhoření„, který vám zážitkovou a kreativní formou s technikami NLP pomůže najít v sobě zdroje energie a naznačí cestu, jak ze současné situace ven prostřednictvím metoda KAIZEN.  Doporučujeme e-book „Kaizen – chci změnu“, se kterým můžete pracovat na změnách:)

Workshop nejčastěji realizujeme pro neziskový sektor, ve formě firemního tréninku nebo i individuální formou výuky či koučování.

Pro koho je workshop „Prevence syndromu vyhoření“ určený?

  • interní kouče jako konzultaci
  • pro obchodníky jako „restart“
  • vedoucí týmu
  • operátory call centra
  • individuálně formou koučování

DOTAZY: Ing. Z. Tomaidesová, tel. č. 723 916 559 nebo e-mail: tomaidesova@edux.cz.

Podobně zaměřené tréninky a workshopy:
1.) Sebepoznání pro ženy
2.) Cesta k úspěchu

Tipy na doporučenou literaturu:

  • Vyhoření – jak rozproudit vlastní energii – nakladatelství Portál
  • Syndrom vyhoření v práci a osobním životě – nakladatelství Portál
  • Zázrak pozitivního myšlení, Robert Anthony – nakladatelství BETA
  • Zdenčin pokec – podcast úspěšných
  • Blog osobního rozvoje „Chci změnu

 

.

Share Button